W ostatnim czasie trwają w Ministerstwie Edukacji (MEN) prace związane z przepisami regulującymi nauczanie języka mniejszości w szkołach. Chodzi m.in. o kwestie nauczania języka mniejszości w kontekście nauczania drugiego języka obcego. Uczniowie uczestniczący w nauce języka mniejszości mieliby być zwolnieni z nauki drugiego języka obcego.
Nauczanie języka mniejszości podlega pod Ministerstwo Edukacji i wynika bezpośrednio z zapisów ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych, poszczególne kwestie doprecyzowują stosowne rozporządzenia MEN.
Język niemiecki może być w polskim systemie kształcenia nauczany zarówno jako język obcy, jak i jako język ojczysty (język niemiecki jako język mniejszości). Nauczanie języków obcych to przede wszystkim nauczanie kompetencji komunikacyjnej. Nauczanie języka mniejszości w formie 3 godzin tygodniowo jest dodatkowo ukierunkowane na zachowanie tożsamości narodowej i językowej uczniów.
Mimo czytelnych różnic programowych i braku zakazu prawnego nauczania tych dwóch przedmiotów jednocześnie w 2018 roku ówczesne kierownictwo MEiN wprowadziło w życie interpretację prawa, na podstawie której zakazano uczniom równoległego uczęszczania na zajęcia z nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości oraz języka obcego nowożytnego (jednego z dwóch obowiązkowych w klasach VII i VIII szkoły podstawowej). Ministerstwo na nowo zinterpretowało przepisy prawa oświatowego, w związku z tym szkoły musiały rozdzielić obydwie formy nauczania języka niemieckiego. To rozwiązanie doprowadziło do sytuacji, w której nauczanie języka mniejszości niemieckiej kończy się obecnie najczęściej na poziomie klasy VI szkoły podstawowej i w ślad za tym nie jest odnotowywane na świadectwie kończącym szkołę podstawową.
Przedstawiciele Mniejszości Niemieckiej wiele razy apelowali o wprowadzenie zmian w tej kwestii. Zarówno w pismach skierowanych do Ministerstwa, jak i w bezpośrednich rozmowach z panią Minister Lubnauer, przedstawiali możliwe rozwiązania. Pani Minister obiecała sprawdzić, czy możliwy będzie również egzamin z języka mniejszości, który byłby równoważny z egzaminem z języka obcego, co zapewniłoby uczniom pełną i skuteczną realizację przysługującego im prawa do nauki języka tej mniejszości.
Kwestie regulujące nauczanie języków mniejszości są również częścią prac Zespołu ds. Edukacji, który został powołany w ramach Komisji Wspólnej Rządu oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych. O zmianę w przepisach prawa apelował także Rzecznik Praw Obywatelskich.